ASR stopt met rentemiddeling hypotheken

Geplaatst op: 22-05-2019, 13:37:15

Geldverstrekkers moeten per 1 juli 2019 aan strengere regels voldoen bij rentemiddeling bij hypotheken. Voor in ieder geval ASR is dat reden om rentemiddelen helemaal niet meer aan te bieden.

Klanten met een ASR-hypotheek kunnen nog tot eind mei een offerte aanvragen voor rentemiddeling. Vanaf 1 juni biedt de geldverstrekker dit niet langer aan “naar aanleiding van gewijzigde wet- en regelgeving”, zo schrijft ASR aan het intermediair. In die nieuwe regels wordt rentemiddeling voor geldverstrekkers minder aantrekkelijk omdat ze geen extra renteopslag meer mogen rekenen.

In een reactie aan am:web stelt ASR dat de nieuwe wetgeving beschrijft dat er bij rentemiddelen in geen geval voordeel voor de geldverstrekker mag zijn. “ASR doet een echte rekenkundige middeling en dat is een andere methode dan het uitsmeren van een boete. Om te voorkomen dat ASR klanten onder de nieuwe regelgeving een rente aanbiedt die niet voldoet aan de wet, wordt de optie voor rentemiddelen stopgezet. Wij gaan ons verder verdiepen in de aanpassing op de wetgeving en onderzoeken of rentemiddelen onder de nieuwe wetgeving onderdeel kan uitmaken van ons dienstenpakket”, aldus een woordvoerder.

Kritiek Adfiz en NVHP

Van onder andere brancheverenigingen Adfiz en de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP) komt kritiek op de stap van ASR. Adfiz noemt rentemiddeling “een mooie oplossing om gebruik te maken van de dalende hypotheekrente zonder dat de hypotheek overgesloten hoeft te worden”. De branchevereniging is verbolgen over de korte termijn waarop ASR het besluit bekend heeft gemaakt. “Dit is niet in het belang van zowel klant als adviseur”, aldus Adfiz, dat hierover met de verzekeraar in gesprek gaat.

NVHP-bestuurslid Mark Sanders vreest dat consumenten de dupe worden van deze maatregel, omdat ze niet in staat worden gesteld hun maandlasten te verlagen.

Financieel nadeel

Geldverstrekkers moeten per 1 juli 2019 rekening houden met nieuwe regels voor rentemiddeling. Hiervoor heeft minister Hoekstra (Financiën) het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft (BGfo) gewijzigd. Net als voor vervroegde aflossing gaat gelden dat geldverstrekkers niet meer in rekening mogen brengen dan het financiële nadeel dat ze lijden.

Dat betekent dat banken en andere hypotheekverstrekkers geen extra rente-opslag meer in rekening mogen brengen. Hiermee dekken ze nu het risico op verhuizing af. Een klant die (kort) na rentemiddeling verhuist en daardoor geen vergoeding voor vervroegde aflossing hoeft te betalen, betekent immers een financieel nadeel voor de bank. Hoekstra verbiedt die additionele opslag naar eigen zeggen om de consument beter te beschermen.

Geen vergoedingsvrije ruimte

Daartegenover stelt de minister dat consumenten geen recht krijgen op het inroepen van de vergoedingsvrije ruimte. Bij vervroegde aflossing is dat wel het geval: 10% tot 20% mag boetevrij worden afgelost. Volgens Hoekstra is dat verschil gerechtvaardigd omdat bij rentemiddelen geen sprake is van aflossen.

Tot slot is een bepaling in het BGfo toegevoegd die regelt dat bij vervroegde aflossing geen onderscheid gemaakt wordt tussen consumenten die gebruik hebben gemaakt van rentemiddeling en consumenten die dat niet hebben gedaan. Wanneer geldverstrekkers bij vervroegde aflossing dus geen vergoeding in rekening brengen, dan mogen ze dat ook niet doen bij consumenten die daarvoor gebruik hebben gemaakt van rentemiddeling.

Verlieslatend

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en het Verbond van Verzekeraars hadden vorig jaar toen de minister dit voorstelde al kritiek op de nieuwe regels. “Zonder deze opslag is het bedieningsconcept van rentemiddeling verlieslatend voor de aanbieder. Het zou ertoe kunnen leiden dat deze vorm van gespreide betaling verdwijnt, terwijl consumenten daar in de praktijk graag gebruik van maken. Dat vinden wij ongewenst”, zei toenmalig Verbond-directeur Leo de Boer.

ABN Amro: tijdelijk stop

In het geval van ASR heeft hij daarin gelijk gekregen. Het is nog onduidelijk of andere geldverstrekkers het voorbeeld van de verzekeraar uit Utrecht volgen. ABN Amro heeft een tijdelijke stop afgekondigd. Vanaf 21 mei is het niet meer mogelijk rentemiddeling toe te passen. De bank is bezig de systemen aan te passen op nieuwe regelgeving. ABN Amro verwacht dat het vanaf 1 juli weer mogelijk is rentemiddeling aan te vragen.

Nationale-Nederlanden laat in een reactie weten druk bezig te zijn zich voor te bereiden op de nieuwe regelgeving. Wat dat gaat betekenen voor de voorwaarden, is nog onbekend. Volgens een woordvoerder wordt het intermediair hier op korte termijn over geïnformeerd.

Niet alle geldverstrekkers bieden nu overigens rentemiddeling aan. De meeste grote banken en verzekeraars wel, maar bijvoorbeeld Hypotrust, Munt Hypotheken en Reaal hebben die optie niet.

Bron: bijdrage van Paul de Kuyper van 22 mei 2019 op